Till dag 1…

OK, jag har insett att jag bara kommer skrapa på ytan när det gäller musikproduktion på min kurs. Det vi gjorde igår var att gå igenom MIDI, alltså elektroniska fuskinstrument som ger ljud ifrån sig när man trycker på sitt klaviatur.

Idag gick vi igenom Audio, vilket alltså är inspelade ljud. Jag fick lära mig hur man tog en ljudsnutt, i det här fallet en gammal James Brown-låt från 60-talet, och synkade upp tempot så att det blir i takt. En trummis håller ju inte lika perfekt takt som en dator, men genom att markera upp var alla slagen börjar kan man putta lite på dem så att de exakt matchar metronomen från datorn.

Det finns tydligen stora bibliotek med sådana här gamla inspelningar från 50- och 60-talet som man kan använda till detta. Min lärare Colin berättade att det var för att förr i tiden fick alla musiker sin egen lilla stund på inspelningarna. I moderna inspelningar ligger alla ljud över varandra, men tidigare ville varje individ i bandet ha en liten stund i rampljuset. Trummisen spelade själv en stund, på en annan inspelning kanske det var basisten som fick spela helt själv, och så vidare. Det är därför man gärna hämtar ljud från så gammal musik.

Nå, när vi väl hade synkat upp trumslagen så att de satt där de skulle sparade vi ner klippet till en ny ljudfil, och det var nu det roliga började. Den nya filen gick att klippa isär till takter och sedan kunde man flytta om bitarna så att det blev en helt ny takt i musiken. Det gick att förlänga, förkorta, höja, sänka, snabba upp, klippa sönder och spela klippen baklänges. Allt man kan tänka sig.

temptations-papa-was

När vi hade gjort en låt på 4 takter med skönt gung öppnade vi upp ett nytt klipp med The Temptations – introt till Papa was a rollin’ stone. Från detta plockade vi ut basen och stoppade in det låten. Jag lade även in James Browns hojtande i låten och det lät… Tja, bra är väl synd att säga, men skojigt. Det blev mest lek, men det är ju så man lär sig.

Jag frågade även Colin om det gick att byta tonläge på basen och han visade mig hur man kunde göra. Det finns en Autotuner i Logic som han demonstrerade med ett ljudklipp med sång som han hade liggande på datorn. När han hade laddat in klippet i programmet fick man upp en ljudvåg som representerade ljudet. Sedan gick det att ändra tonart, längd och alla möjliga karaktärer på ljudet. Man kunde till exempel ändra vibratot på sången – lägga till mer, eller ta bort det helt. Man kunde ändra djupet i ljudet så att kvinnan som sjöng lät som en liten flicka eller som en operasångare. Jag insåg snabbt hur enkelt det måste vara för den som kan programmet att få “vem som helst” att låta som ett proffs. Man undrar var detta kommer sluta. Kommer bra sångare bli överflödiga?

Nåväl, tre timmar kurs blev det, och efter en lunch med fiskbiffar på The Phoenix återvände jag till lokalen för att repetera det jag lärt mig och testa på egen hand. Idag fick jag arbeta ostört. Inga borrmaskiner eller vinkelslipar.

Imorgon ska vi gå igenom samplingar, vilket är när man använder Audio-filer (inte att förväxlas med audiofiler) som MIDI-ljud. Man spelar alltså upp ljudfiler genom klaviaturet. Undrar hur det fungerar?

Till dag 3…