Till dag 1…

Puh! Jag är helt slut i huvudet efter tre dagar med korvstoppning. Idag vaknade jag 30 minuter innan klockan ringde och tänkte att det var lika bra att trycka in ett löppass innan frukost. Jag ska ju trots allt springa mitt första maraton om 8 veckor.

Det som just då verkade som en bra idé resulterade i att jag satt i en svettpöl i min fram till dess rena skjorta under frukosten eftersom jag inte hunnit eftersvettas färdigt innan jag duschade. Dessutom var jag trött och lite okoncentrerad på kursen idag. Var det bristen av ytterligare 30 minuters sömn som gjorde det, eller gick min lärare Colin igenom grejerna lite snabbare idag? Eller var det kanske att det blir lite intensivt att köra varje dag?

Tydligen brukar de ha de här kurserna en dag i veckan i vanliga fall. Jag är ohyggligt nöjd med att ha bokat kursen onsdag till fredag och sedan måndag till tisdag. Nu har jag två dagar på mig att smälta det jag har lärt mig.

Så, vad gick vi igenom idag? Först öppnade vi upp gårdagens projekt och gick igenom mina omflyttade ljudsamplingar med James Brown och The Temptations. Sedan satte vi igång med att skapa upp ett template – en mall – för framtida musikproduktioner som jag ska ta med hem och ha som grund när jag grejar hemma.

Colin satte upp fem olika grupper med ljud i min template.
Den första var elektroniska trummor. Här skapade han upp en simbana för bastrumma, en för hi-hat, en för cymbaler och så vidare. I var och en av dessa tryckte han sedan in en mjukvarusynth med 128 samplingar på varje. 128 bastrummor, 128 virveltrummor… Ja, ni fattar.

Tanken är att bygga upp ljudbiblioteket på detta sätt är att man lägger in trumslagen där de skall vara tempomässigt och sedan kan man enkelt byta sampling genom att flytta tonen upp och ner.

När man är nöjd med hur exempelvis bastrumman låter kan man sedan ställa in en massa parametrar för att ändra ljudets karaktär. Typiskt talar man då om ADSR som står för

ADSR

  • Attack – hur snabbt volymen höjs upp till max i klippet i millisekunder.
  • Decay – hur snabbt i millisekunder som ljudet sedan sänks ner igen till den önskade volymen.
  • Sustain – ett procentuellt värde på hur hög volym man vill ha på klippet efter att decayen är färdig (alltså den önskade volymen i föregående punkt).
  • Release – hur snabbt klippets volym sänks till noll efter att man släppt tangenten i millisekunder.

Sedan kunde man ställa in equalizern och framhäva de frekvensområden man gillade och så vidare. Jag måste erkänna att jag blev så överöst med information så att jag zoomade ut en stund här.

Nästa simbana han skapade upp var “riktiga trummor”, vilket enligt Colin alltså är de som man använder i trumspåren i Logic. Här har de som skapat programmet gjort en samling med samplingar som byts ut beroende på hur hårt man spelar på sitt klaviatur. I de elektroniska trummorna är det EN sampling som spelas på olika ljudnivåer beroende på hur hårt man trycker, men här är det alltså olika samplingar för ett mjukt tillslag gentemot ett hårt, vilket är logiskt med tanke på hur olika karaktär exempelvis ett löst och ett hårt virvelslag har.

Genom en inställning i trumpluginnen kunde man säga att modulationshjulet (en av rattarna på klaviaturet) styrde hur öppen hi-haten skulle vara, och vi lattjade runt ett slag med detta. Det lät riktigt realistiskt och bra.

Nästa grupp vi skapade upp var sub-basen. Denna ska dubblera den “riktiga” basen men spela i 30-100 Hz, vilket är de frekvenser som en baslåda spelar. Colin tipsade mig om att mixa både med ögonen och öronen eftersom de flesta ljudsystem inte klarar av att spela de lägsta tonerna. Han ansåg att man alltid bör ha ett lågpassfilter som plockar bort allting under 20 Hz så att man slipper överraskningar om musiken någon gång spelas i ett high-end system som faktiskt klarar av att återskapa så dova ljud.

Tydligen var den lägsta “bra” tonen som ett vanligt ljudsystem kunde återskapa ett lågt F, och enligt Colin är detta anledningen till att de flesta låtarna idag går i den tonarten (ett påstående som jag måste kolla upp).

Vid detta läge sade han även att det kunde vara lönt att med hjälp av pitch-ändring stämma bastrumman mot tonarten. Detta kunde göras genom att hitta trummans resonansfrekvens och sedan jämföra detta med en tontabell Hz vs ton.

Nästa steg i vår template var att skapa upp en samling ljudspår för “vanlig” bas, musik (synthar och sånt), ljudeffekter och ljud och slutligen audio (sång och sånt).

Det sista Colin gjorde i vår template var att skapa upp tre bussar, en med kort reverb för trummor, en med långt reverb för övrig musik och en med delay. Nu kan man skicka vidare vilket som helst av ljudspåren, MIDI såväl som audi, till en eller flera av bussarna och därigenom få eko på ljudet. Det var viktigt att delay-kanalen var “torr”, alltså att bara ekot och inte de ingående ljuden reproducerades i denna kanal, annars blev det svårt att kontrollera ljudnivåerna i låten.

När detta var färdigt sparade vi mallen. Tanken är att jag med hjälp av denna template snabbt skulle hamna i skaparläge framöver. Det ska bli spännande att se om det fungerar “out-of-the-box” när jag har satt upp systemet hemma.

Innan vi skildes åt för dagen riggade vi upp en mikrofon som vi använde för att spela in olika ljud – en dörr som stängdes, ett paraply som öppnades, jag som bet i ett äpple, nycklar som skramlade och sådant.

När vi inte kom på fler ljud att spela in delade vi upp inspelningarna i egna block genom att filtrera bort tystnaden i klippen. Genom ett snabbkommando kunde man sedan konvertera ljuden till samplingar, vilket gjorde att när man tryckte på F#-tangenten på klaviaturet fick man höra mig bita i ett äpple! Ungarna kommer att älska när jag visar det. Jag ser framför mig hur de komponerar hela sånger med pruttljud.

fart

Vi gjorde en liten låt med dessa samplingar, men nu i efterhand undrar jag om jag fick med mig vare sig låt eller samplingar på min USB-sticka.

Efter en lunch på en ny pub (inte The Phoenix idag) satte jag mig ner med templaten och skapade upp ett litet stycke på 4 takter. Det lät inte skitdåligt.

Nu ska jag vila huvudet över helgen och i nästa veckas lektioner ska vi göra låtanalyser och kolla på mixning och mastering. Det ska bli väldigt intressant. Såhär långt har jag haft hyfsat koll på vad man kan göra och hur det ska göras, men inför nästa vecka är jag helt nollställd.

Ah, Colin finns förresten på Spotify under bandnamnet Krossbow. Det ska jag lyssna till med detsamma.

Till dag 4…