Till dag 1…

Jaha, jag har alltså precis avslutat 5 dagars kurs i musikproduktion på London Academy of Music Production. Nu kanske det skulle passa med lite eftertanke, återblick och reflektion och andra saker som betyder exakt samma sak.

Låt mig börja med att berätta om min utgångspunkt. Jag har sjungit och spelat musik så länge jag kan minnas, dock oftast när ingen hör vilket jag snart ska ändra på. Jag vet var toner sitter på ett piano, jag vet hur man tar ackord, jag har en grundläggande förståelse för tonarter och musikteori. Jag har en teknisk utbildning och känner till begrepp som Hertz, decibel och lågpassfilter. Jag arbetar som programmerare och har därigenom bra datorvana och min engelska får betecknas som mycket god, särskilt när det kommer till hörförståelse. Jag skulle därför säga att min bakgrund är perfekt anpassad till precis den här kursen.

Jag har jobbat en hel del med Cubase tidigare och vet på ett ungefär var grejerna sitter. Jag måste säga att övergången till Logic var oväntat smärtfri. De flesta funktionerna fanns där jag förväntade mig att de skulle finnas och det jag inte hittade berodde oftast på att jag är ovan med Mac och inte på själva programmet. Övergången till Logic kändes därför som ett bra val, så länge min lärare Colins ord “att det är det som gäller” verkligen är sanningen. När jag var inne på min lokala musikaffärs webb-plats igår så sålde de inte ens Logic. Det finns säkert 1000 anledningar till det. (Edit: Japp, det går bara att köpa direkt från Apple)

Om vi börjar uppifrån och ner. Skolans lokaler ligger relativt centralt, 14 minuter tunnelbana från stationen Bank i centrum. Skolan hade precis flyttat in i nya lokaler men när jag bokade hotell hade de inte uppdaterat hemsidan så jag bodde kanske lite väl långt från den tunnelbanestationen, men det lär ju inte hända andra. Vidare var inte lokalerna färdiga och jag fick känslan av att jag nästan var den ende studenten under min vecka där. Kanske kunde de inte boka av mig eftersom jag var en långväga gäst, eller så är trycket på skolan aldrig större än såhär.

Byggnaden bestod av tre våningar, överst fanns det fyra rum – två för musikproduktion med en dator, monitorer (i betydelsen högtalare), dämpning etc. Det tredje rummet innehöll även DJ-utrustning med… eh… turntables, heter det så? Skivspelare och grejer var det i alla fall. Här kunde man gå DJ-kurser. Det fjärde rummet var studierummet där fyra arbetsstationer var uppställda med Mac-datorer, små klaviaturer och ganska fattiga hörlurar.

IMG_0462

Det sistnämnda rummet dubblerade när jag var där även som förråd med arkivskåp och skrivarrum. De frostade fönsterna släppte dessutom in lite för mycket sol på eftermiddagen, så man fick sitta och kisa när man arbetade vilket var lite jobbigt, och internetuppkopplingen var ännu inte uppsatt på vissa datorer, men annars var det bra.

En trappa ner, på entréplanet fanns en soffa, ett litet pentry och en toalett. Här fanns dessutom ett rum som till största delen upptogs av ett mixerbord.

Nedre plan besökte jag aldrig eftersom det var en byggarbetsplats. Om två veckor skall det tydligen härbärgera en fullt utvecklad studio med trumbås och grejer. Det hade varit kul att se.

Det är svårt för mig att säga någonting om lokalerna egentligen, men nog har de potential. Läget var bra. Betyg ?/5

Nästa steg i min utvärdering är läraren. Colin var en man i 25-30-årsåldern. Jag fick uppfattningen av att han hade jobbat med musik sedan han blev av med blöjorna och jag upplevde honom som både kunnig och pedagogisk. Fastän att hans mest spelade låt hade strax under 12’000 lyssningar på Spotify så FANNS han på Spotify (under namnet Krossbow) och hans musik är utgiven (av Westwood Recordings) och det ger honom lite trovärdighet i min bok. Jag fick lite intrycket av att han skapade kursen medan den pågick, och det är ju både positivt och negativt. Missade han någonting viktigt för att han svarade på mina frågor?

Colin hade lunch varje dag mellan 13-13:30 och hade alltid bråttom iväg så att han skulle hinna tillbaka till nästa student, men jag såg honom aldrig tillsammans med någon annan. Haha, jag respekterar att han inte vill dra över tiden. Det fungerade bra. Det känns typiskt att vilja ge en femma till läraren och jag kan inte hitta några direkta fel med honom. Kunde han varit lite mer engagerad? Kunde han ha tittat till mig lite då och då när jag satt med mina självstudier och han uppenbarligen inte hade några studenter på eftermiddagen? Naaaah. Jag känner i hjärtat att det är en liiiten bit kvar till femman. Betyg 4/5

Kursen då, hur var den? När jag kom till London så hade jag ett önskemål om att lära mig att skapa musik från ax till limpa. Jag har lärt mig om MIDI, synthar, audio, samplingar, musikanalys och mixning. Jag ska erkänna att jag gärna hade sett en liten sektion om mastering, alltså den delen som är mellan färdig mix och utgivning av låten också, men jag inser att tiden är begränsad. Utifrån den tidsrymd vi hade så är jag nöjd med vad vi gick igenom.

Här kommer så referensen till det inledande stycket som du har väntat på. Jag kan tänka mig att någon med en annan bakgrund än min eventuellt skulle ha svårare att hänga med. Emellanåt gick det ganska fort, och min egen uppfattningsförmåga och mina anteckningar var det jag hade med mig till självstudierna på eftermiddagen. Avsaknaden av studie-kompendium var total, och i och med att ingen tittade till mig på eftermiddagen så fick jag helt förlita mig på det jag hade hunnit rafsa ner för att klara mig igenom studietillfällena.

JAG är jättenöjd med kursen och kursupplägget, men jag undrar hur till exempel morsan hade trivts med skolan? Kanske tillskriver jag inte Colin tillräckligt mycket ära i detta? Kanske hade han gett en helt annan kurs till en som kunde mindre, men jag undrar…?

Nåväl, trots missen med masteringen som uteblev, vilken tillsammans med mixningen enligt Colin utgör en helt separat kurs, så kan jag inte vara annat än nöjd med kursen. Betyg 5/5

I övrigt, vad kan tilläggas? Jag måste nämna att ägaren, eller chefen, eller vad han nu var -Tristan – upplevdes som väldigt snål. Inne i rummen styrdes lamporna av rörelsesensorer som slog av ljuset var 20 minut. Nej, vi satt inte så stilla, men de var monterade i ståhöjd och vi satt ned. Var 20 minut var vi tvungna att sträcka upp händerna i luften och vifta lite. Jag menar, kom igen… Två lampor på 40 watt, en krona per kilowatt-timme. Det bli 8 öre i timmen.

En dag gick jag in på toaletten innan jag gick hem och råkade ta det sista pappret från rullen. (Eller hur… Hur kan man låta eleverna få slut på dasspapper?). Eftersom Tristan satt i soffan utanför så visade jag upp rullen med orden “for your info”.

– Igen? sade han, jag har redan lagt in två rullar idag! Det är som om någon stjäl papper! Får jag leta igenom din väska?

Ok, jag avskriver det sista som dålig engelsk humor, men ärligt talat, jag betalar gärna 10 spänn extra för en kurs om det innebär att man får använda toaletten fritt.500-lappar-toalettpapper-1

På tal om pengar. Jag tror jag betalade 1400 svenska kronor per dag för kursen. Jag hoppas, men tror inte, att det mesta hamnade hos Colin.

Slutligen, jag hade gärna mötts av orden “Välkommen hit, kaffe finns det här, ta så mycket du vill. Toaletten är här borta.”. Som det var nu blev man lite ensam när man kom in.

På det hela taget är jag nöjd med kursen. Kommer jag komma tillbaka? Nja, jag kommer inte automatiskt söka mig hit igen om jag ska gå en ny kurs, men hittar jag inte någon annan kurs som ligger bättre till geografiskt så är det inte omöjligt. Det är trots allt billigt att flyga till London med Ryanair och boende kostar ju i princip lika mycket i hela världen.

Jag har lärt mig mycket och ser en poäng i att gå en kurs lite då och då. Det vore kul att se hur skolan ser ut när den är färdig, men dumsnålheten från deras sida får mig uppriktigt sagt att tveka. Dumsnålhet är inte för mig.

Har jag missat målet med inlägget? Jag rekommenderar alla att gå en kurs i musikproduktion, och hittar ni ingen annat är London Academy of Music Production inte ett dåligt alternativ.